Umowa na zastępstwo może być początkiem urzędniczej kariery
Choć ustawa o służbie cywilnej nie wymienia umowy na zastępstwo wśród umów, na jakich mogą być zatrudniane osoby trafiające do administracji rządowej, niewątpliwie i takie umowy mogą być w tej służbie stosowane. Mają one ze swej istoty charakter czasowy. Zawierane są, gdy zachodzi konieczność zastąpienia pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, spowodowanej np. urlopem (macierzyńskim, rodzicielskim, wychowawczym, bezpłatnym), niezdolnością do pracy z powodu choroby czy tymczasowym aresztowaniem. Jeśli zatem zadania realizowane przez nieobecnego członka korpusu służby cywilnej nie mogą przejąć inne pracujące w danym urzędzie osoby (członkowie korpusu sc) możliwe jest zatrudnienie w celu jego zastępstwa, na czas jego nieobecności, nowego pracownika.
Co do zasady powrót do pracy zastępowanej osoby wyznacza koniec takiego zatrudnienia. W sprzyjających okolicznościach może być ono jednak kontynuowane i nie musi się to wiązać z koniecznością ponownego udziału zainteresowanej osoby w procedurze naboru. Wystarczy, że przeszła ją, starając się o zatrudnienia na zastępstwo.
Otwarty i konkurencyjny dla wszystkich
Ustawa o pracownikach samorządowych w art. 12 ust. 2 pozwala – w razie konieczności zatrudnienia na stanowisku urzędniczym innego pracownika w zastępstwie – na rezygnację z przeprowadzenia konkursu (naboru). Natomiast ustawa o służbie cywilnej (dalej:...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta