Premia często jest kosztem dopiero w nowym roku
Nagrody dla pracowników można odliczyć od przychodu pracodawcy. Firmy mają jednak problemy z ustaleniem, kiedy to zrobić.
przemysław wojtasik
Roczne premie są z utęsknieniem wyczekiwane przez pracowników, ale komplikują życie księgowym. Wiele firm nie wie, jak je rozliczać i musi pytać o to skarbówkę. A z interpretacji wynika często, że – chociaż przysługują za stary rok – można je zaliczyć do podatkowych kosztów dopiero w nowym.
Podstawowa zasada jest taka: wynagrodzenia stają się kosztem uzyskania przychodów pracodawcy w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone w terminie. Jeśli zostanie przekroczony, pensja może być podatkowym kosztem dopiero w miesiącu wypłaty.
Bez uznaniowości
W ten sposób rozlicza się też premie. Najprościej jest, gdy z umowy o pracę albo regulaminu wynagradzania wynika, że przysługują bez uznaniowości. Wtedy zalicza się je do kosztów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta