Kiedy organy administracji mogą zbierać dane biometryczne
Dane biometryczne są coraz częściej wykorzystywane w gospodarce. Do korzystania z biometrycznych technik identyfikacji przymierza się również administracja publiczna. Na przeszkodzie mogą jednak stanąć obowiązujące przepisy.
Dane biometryczne to dane dotyczące cech fizycznych i fizjologicznych człowieka. Możemy zaliczyć do nich zatem wizerunek, np. uwieczniony na zdjęciu, barwę głosu, odciski palców itp. Dane biometryczne tym różnią się od innych informacji na temat osób fizycznych, że w większości przypadków pozostają niezmienne, w przeciwieństwie do adresu zamieszkania czy kodu PIN, które można zmienić. Dlatego przetwarzanie danych biometrycznych w sposób szczególny może zagrażać prywatności osoby, której dane dotyczą, czyli podmiotu danych.
Zakaz przetwarzania
W niektórych przypadkach dane biometryczne stanowić będą dane osobowe, a nawet tzw. dane sensytywne, w rozumieniu ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (u.o.d.o.). Dane osobowe to wszelkie informacje odnoszące się do zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby. Nie jest to jedynie imię i nazwisko, ale wszelkie dane, które możemy przypisać konkretnej osobie.
Dane sensytywne natomiast to informacje dotyczące pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub filozoficznych, wyznania, przynależności do partii lub związku, stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym oraz dane dotyczących skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta