Eksport do Azji może być większy
Szansą dla polskich firm jest wzrost gospodarczy w południowo-wschodniej części kontynentu.
Adam Woźniak
Nie tylko Chiny, ale też Wietnam, Malezja czy Indonezja to perspektywiczne dla polskiego eksportu kierunki w Azji Południowo-Wschodniej. Wszystkie te gospodarki szybko rosną, włącznie z chińską, gdzie tempo wzrostu co prawda słabnie, ale wciąż sięga 7 proc.
Na tle gigantycznych Chin zwłaszcza rynek wietnamski jest niedoceniany. Tymczasem PKB tego kraju dynamicznie rośnie, w 2014 r. o 5,6 proc., o 0,6 pkt proc. więcej niż dwa lata wcześniej. Jak na razie wartość polskiego eksportu na ten rynek jest niewielka – według danych Ministerstwa Rozwoju za 11 miesięcy 2015 r. było to 183,7 mln euro. Ale w porównaniu z rokiem 2014 eksport do Wietnamu bardzo mocno wzrósł – z poziomu 116,9 mln euro w tym okresie 2014 r., czyli o prawie 57 proc.
Przyjazne nastawienie
Do Wietnamu eksportujemy głównie produkty pochodzenia zwierzęcego, artykuły spożywcze, ponadto urządzenia mechaniczne i elektryczne, produkty chemiczne. Problemem w Wietnamie jest jednak słabo rozwinięty system dystrybucji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta