Latanie naprawdę tanie
Linie lotnicze dopiero teraz zaczynają korzystać z taniego paliwa. Szykują znaczne przeceny biletów. Zanosi się na nową wojnę cenową.
Danuta Walewska
Ubiegły rok był dla światowego lotnictwa najlepszy od kryzysowego odbicia w 2010 r. Bieżący też może być pomyślny i dla pasażerów, i dla przewoźników – wynika z najnowszego raportu Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).
Fenomen Indii
Poza Rosją i Brazylią wszystkie liczące się rynki lotnicze odnotowały wzrost. Najszybciej rósł ruch w Azji – o 8,2 proc., głównie dzięki takim fenomenom, jak rynek indyjski, gdzie przewozy pasażerskie w 2015 r. w porównaniu z 2014 r. zwiększyły się aż o 25 proc. Nie przestają zadziwiać przewoźnicy z regionu Zatoki, którzy odnotowali wzrost o 10,5 proc. Linie bliskowschodnie, co jest w dużym stopniu zasługą Emirates, mają już 14,2-proc. udział w światowym transporcie lotniczym.
Mimo kryzysu nie ucierpiał transport lotniczy w Chinach – wzrost o 8,2 proc., tylko o włos więcej niż w Polsce, gdzie zwiększył się o 8 proc. Ruch w Europie wzrósł o 5 proc.
– Byłoby o wiele lepiej, gdyby nie strajki Lufthansy, Air France, włoskich i francuskich kontrolerów – przyznaje Brian Pierce, główny ekonomista IATA.
Zdaniem IATA pojawiają się jednak powody, dla których koniunktura w światowym lotnictwie może się załamać. Nie wiadomo, na ile poważna jest epidemia Zika w Ameryce Łacińskiej – czy dla...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta