Oddelegowanie to nie to samo co delegacja
Podróż służbowa ma incydentalny charakter, a jej koszty ma pokryć pracodawca. Godząc się zaś na oddelegowanie, pracownik czasowo zmienia miejsce pracy i co do zasady sam powinien zadbać o mieszkanie i transport.
Kodeks pracy wspomina o podróży służbowej w art. 775 § 1. Stanowi on, że pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 22 lutego 2008 r. (I PK 208/07), aby mówić o takiej podróży, potocznie zwanej delegacją, muszą wystąpić trzy cechy:
1) wykonywanie zadania określonego przez pracodawcę,
2) ma się to odbywać poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy,
3) konieczne jest polecenie pracodawcy.
W uzasadnieniu uchwały składu siedmiu sędziów z 19 listopada 2008 r. (II PZP 11/08) Sąd Najwyższy podkreślił incydentalność podróży służbowej.
Należności za wyjazd
Artykuł 775 § 2 k.p. deleguje ministrowi do spraw pracy określenie w drodze rozporządzenia wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej. Obecnie obowiązuje rozporządzenie MPiPS z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (DzU poz. 167). Ma ono zastosowanie zarówno do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta