Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Zamówienia in-house: za i przeciw

21 kwietnia 2016 | Prawo | Weronika Tokaj
Uczestnicy debaty (od lewej): Mariusz Haładyj (podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju), Maria Małgorzata Janyska (poseł na Sejm), Wojciech Hartung (counsel w dziale Infrastruktura i Energetyka, kancelaria DZP), Witold Zińczuk (przewodniczący Rady Programowej, Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami), Ryszard Brejza (prezydent Inowrocławia). Po drugiej stronie stołu: Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel (prezes UOKiK w latach 2008-2014), Sławomir Grzelak (dyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji, NIK), Andrzej Panasiuk (dyrektor delegatury w Warszawie, NIK) oraz Krzysztof Kwiatkowski (prezes Najwyższej Izby Kontroli). Debatę prowadziła Weronika Tokaj, redaktor „Rz”
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Uczestnicy debaty (od lewej): Mariusz Haładyj (podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju), Maria Małgorzata Janyska (poseł na Sejm), Wojciech Hartung (counsel w dziale Infrastruktura i Energetyka, kancelaria DZP), Witold Zińczuk (przewodniczący Rady Programowej, Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami), Ryszard Brejza (prezydent Inowrocławia). Po drugiej stronie stołu: Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel (prezes UOKiK w latach 2008-2014), Sławomir Grzelak (dyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji, NIK), Andrzej Panasiuk (dyrektor delegatury w Warszawie, NIK) oraz Krzysztof Kwiatkowski (prezes Najwyższej Izby Kontroli). Debatę prowadziła Weronika Tokaj, redaktor „Rz”

Możliwość zlecania zadań spółkom komunalnym czy celowym bez przetargów musi poprzedzić rzetelna analiza.

Dyrektywa unijna w sprawie zamówień publicznych nakłada na Polskę obowiązek wdrożenia jej postanowień do ustawy o zamówieniach publicznych do 18 kwietnia. Nowela, oprócz obowiązkowych postanowień, zakłada też wprowadzenie tzw. trybu in-house – czyli przyznania samorządom możliwości bezprzetargowego udzielania zamówień własnym spółkom komunalnym. Wprowadzenie tych zmian rodzi kontrowersje. We wczorajszej debacie w redakcji „Rzeczpospolitej" starły się dwa poglądy – zwolenników i przeciwników zmian.

To nie jest nowość

Mariusz Haładyj, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, (które jest autorem projektowanej nowelizacji): Tryb in-house w Polsce już występuje, mimo że nie ma go w ustawie. Dopuszcza go od dawna orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE i NSA, i niektóre podmioty z tego korzystają. Dyrektywa natomiast określa, jak i kiedy in-house stosować na bazie przepisów, a nie orzecznictwa. Jako ministerstwo stanęliśmy przed dylematem, czy wprowadzenie in-house jest obowiązkowe – tak uważał Urząd Zamówień Publicznych – czy też fakultatywne. Po konsultacjach międzyresortowych ustaliliśmy, że wprowadzenie in-house jest fakultatywne. Kolejnym dylematem było, czy go ustawowo uregulować. Skoro już funkcjonuje mimo braku regulacji, stwierdziliśmy, że trzeba go wprowadzić do ustawy.

Nieuwzględnienie in-house w...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10426

Wydanie: 10426

Spis treści
Zamów abonament