Dyplomacja w służbie firm
Gospodarka | Ekspansja zagraniczna polskich firm to klucz do ich rozwoju. Oczekują ze strony państwa dyplomacji ekonomicznej i instrumentów zmniejszających ryzyko finansowe.
Anna Cieślak-Wróblewska
Polskie przedsiębiorstwa coraz bardziej aktywnie inwestują za granicą i rozwijają tam swoje spółki. Czy to korzystne dla polskiej gospodarki, skoro potrzebujemy kapitału na inwestycje właśnie w kraju? Jak państwo może pomagać firmom w ich międzynarodowej ekspansji? – na takie pytanie próbowali odpowiedzieć uczestnicy debaty „Możliwości ekspansji i rozwoju polskich firm za granicą".
– Zagraniczna ekspansja to warunek sine qua non rozwoju naszych polskich firm – podkreślała Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju. – Odpowiedź na pytanie, dlaczego nasze firmy muszą zwiększać swoją obecność za granicą, jest prosta – wtórował Stefan Świątkowski, wiceprezes KGHM ds. finansowych. – Po pierwsze, to możliwość zwiększenia zysków. Po drugie, gdyby KGHM czy inne firmy ograniczały się do lokalnego rynku, to stałyby się łatwym obiektem do przejęcia. Bez wzrostu przedsiębiorstwo staje się coraz słabsze – dodał. KGHM jest największym polskim eksporterem, posiada też aktywa zagraniczne o wartości (dane za 2015 r.) ok. 14 mld zł, co daje mu drugą pozycję w kraju pod tym względem.
Budowanie pozycji
Intensyfikowanie swojej obecności za...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta