Cegielski wraca nad morze
W 1846 roku Hipolit Cegielski otworzył w Bazarze przy ul. Nowej sklep o nazwie Handel Żelaza. W 1850 r. w podwórzu przy ul. Butelskiej powstał warsztat naprawczy narzędzi rolniczych, a w 1855 przy ul. Koziej otwarto fabrykę machin i narzędzi rolniczych.
W 1859 roku zakład przeniósł się na ul. Strzelecką. W 1860 rozpoczęto produkcję lokomobili. Umierając, Hipolit Cegielski pozostawił spadkobiercom zakład zatrudniający 300 pracowników.
W dalszej historii poznańskiej fabryki więcej jest wzlotów niż upadków, wyjeżdżały z niej tramwaje, armaty, ale zasłynęła z silników okrętowych.
O kagańcu nałożonym Cegielskiemu w czasach PRL-u, o nieopłacalnej produkcji na rzecz floty ZSRR nie warto już dziś wspominać – było, minęło....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta