Światowe podboje są szansą na dalszy rozwój
Aby nadal zwiększać sprzedaż, zakłady mleczarskie z Polski muszą w dalszym ciągu stawiać głównie na eksport. I to już nie tylko do krajów Unii Europejskiej. Trzeba walczyć o rynki poza naszym kontynentem.
Beata Drewnowska
– Dalszy rozwój branży mleczarskiej w Polsce będzie zależał w największym stopniu od eksportu – uważa Marta Skrzypczyk, koordynatorka analityków sektora rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK. – Nie jest wykluczone, że w dłuższej perspektywie przypadać będzie na niego nawet połowa wartości sprzedaży branży – dodaje.
Już teraz udziały eksportu w łącznej sprzedaży branży sięgają ok. 30 proc.
UE najważniejsza, ale...
Spadek cen na światowym rynku sprawił, że w 2015 r. jego wartość zmalała o ok. 15 proc. w porównaniu z 2014 r. i wyniosła 1,62 mld euro. Dało nam to 8. miejsce wśród unijnych eksporterów (biorąc pod uwagę wielkość sprzedaży zagranicznej, Eurostat umieścił Polskę na 5. pozycji). W 2016 r. eksport branży mleczarskiej może się zwiększyć do 1,64 mld euro – prognozuje Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
W latach 2004–2015 liczba krajów będących odbiorcami polskich produktów mlecznych zwiększyła się ze 113 do 131. Nadal jednak kluczowym rynkiem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta