Azjatyckie tygrysy mają duży apetyt na mleko
W 2016 roku światowe wydatki na produkty mleczarskie sięgną 450 mld dol. W najbliższych latach popyt na nie będzie rósł najszybciej w Chinach i Indiach. Coraz ważniejsze w walce o portfele klientów stają się innowacje.
Beata Drewnowska
Tegoroczna wartość globalnego rynku produktów z mleka zwiększy się zaledwie o 0,5 proc. – prognozuje firma badawcza Euromonitor International. W przyszłym roku tempo może nieco przyspieszyć, a wydatki na nabiał zbliżą się do 460 mln dol.
Według Euromonitora za ponad 60 proc. wzrostu sprzedaży przetworów mleczarskich na świecie w najbliższych pięciu latach odpowiadać będą kraje Azji i Pacyfiku. Mają szanse zdobyć ponad jedną trzecią rynku, wobec 28 proc. w 2011 r.
Filarami wzrostu będą, według Euromonitora, Chiny i Indie. Popyt w tej części świata napędzać będą m.in. rozwój klasy średniej i postępująca urbanizacja.
Unia w czołówce
Kto na tym skorzysta najbardziej? W pierwszej dziesiątce największych graczy światowego rynku mleka dominują koncerny o europejskim rodowodzie. Biorąc pod uwagę przychody za 2015 r. – tak jak rok wcześniej – w pierwszej trójce są Nestlé ze Szwajcarii, Lactalis oraz Danone z Francji – wynika z zestawienia Rabobanku.
Na czwarte miejsce...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta