Czas na nowe podejście
Konsumenci zaczynają otwierać oczy. Firmy będą musiały się dostosować do nowych realiów gospodarki.
Mateusz Pawlak
Tak mówili eksperci i przedstawiciele przedsiębiorstw podczas kongresu Open Eyes Economy Summit (OEES) w Krakowie. Zdaniem prof. Jerzego Hausnera świat doświadczył ostatnio wstrząsu, który przyjął postać globalnego kryzysu finansowego.
Kwartalne myślenie
Zmiana technologiczna uderzyła w sektor finansowy, ucierpiały banki i inne instytucje. – Ich celem było przede wszystkim wciskanie klientom często niepotrzebnych produktów. W bankach zaczęli rządzić traderzy, których działania stopniowo zaczęły zagrażać całemu systemowi finansowemu – mówił Hausner w wystąpieniu otwierającym imprezę.
Według niego gospodarka zaczęła przypominać coś, co nazywane jest kapitalizmem kwartalnym, w którym dominuje spojrzenie krótkookresowe. – Krótkowzroczność jest następstwem wąskowzroczności. To orientacja wyłącznie na zysk, już nawet nie roczny, ale w ujęciu kwartalnym. Oportunizm staje się dominującą orientacją większości firm – mówił.
To jego zdaniem tworzy pole grawitacyjne oportunistycznej gry rynkowej. Zanika myślenie przyszłościowe. Relacje są nietrwałe, cząstkowe i często zrywane. – Firmy, które w takim polu grawitacyjnym działają, wpadają w pułapkę, z której nie mogą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta