Jak skutecznie chronić sekrety firmowe
Tajemnica przedsiębiorstwa ma kluczowe znaczenie dla niezakłóconego jego funkcjonowania i rozwoju. Jednak przedsiębiorcy rzadko podejmują wystarczające działania, które mają na celu ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa przed jej ujawnieniem i wykorzystaniem przez osoby trzecie. Jak więc powinni postępować?
Niedopatrzenia w zakresie ochrony tajemnicy mogą spowodować nieodwracalne szkody. W wielu przypadkach trudno jest odwrócić skutki wynikające z raz ujawnionej tajemnicy przedsiębiorstwa.
Co mówi definicja
Definicja tajemnicy przedsiębiorstwa sformułowana została w art. 11 ust. 4 ustawy z 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: u.z.n.k.). Zgodnie z nią przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Co zatem istotne, za tajemnicę przedsiębiorstwa można uznać każdą informację, bez względu na jej rodzaj. Szerokie rozumienie informacji mogących podlegać ochronie jako tajemnica przedsiębiorstwa potwierdza również orzecznictwo. Na przykład, w wyroku z 3 grudnia 2014 roku Sąd Najwyższy wskazał, że ochronie, o której mowa w art. 11 przywołanej ustawy podlega „każda informacja bez względu na jej charakter, a więc informacja handlowa, techniczna, technologiczna lub organizacyjna".
Przykładowo, tajemnicę przedsiębiorstwa może zatem stanowić lista dostawców materiałów do produkcji mebli egzotycznych, zestawienie wynegocjowanych z dostawcami cen, sposób mocowania podeszwy do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta