Nie tylko premia motywuje
zarządzanie ludźmi | Mniej niż jedna piąta Polaków angażuje się w pracę na sto procent. Firmy tracą fortunę przez małą wydajność, a skuteczna motywacja wcale nie musi być droga.
Anna czyżewska
Pracodawca nie może wziąć urlopu od motywowania. Bardziej kalkuluje się popracowanie nad wydajnością kadry niż powiększenie zespołu. Zaangażowany przełożony to zaangażowany pracownik. Bodźcem do zaszczepienia mechanizmu samomotywacji jest zarażanie aktywnością. Stymulatorem powinna być już sama postawa szefa, który tyle samo wymaga, ile oferuje. Jak wykazują badania Saratoga HC Benchmarking, każda złotówka przeznaczona na rozwój pracownika to aż 170 proc. zysków dla firmy. Nie ma lepszej strategii niż inwestowanie w kapitał ludzki.
Nagradzać czy karać
Jak wynika z badań Instytutu Gallupa, firmy dobrze motywujące osiągają lepsze wyniki – o 22 proc. w zakresie rentowności i o 21 proc. pod względem wydajności. Zyskują też 10 proc. pozytywnych opinii klientów. Czym jest motywacja? W największym skrócie to umiejętność wydobywania z ludzi tego, co w nich najlepsze. W dłuższej perspektywie lepsze efekty przynosi nagradzanie niż karanie. Pracownik zmotywowany nie wpadnie w pułapkę wypalenia zawodowego, a jednocześnie nie wie, co to pracoholizm, bo dąży do równowagi.
O rozwoju...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta