Wystawianie produktów na chodniku kosztuje
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA | Przedsiębiorca za towar wystawiony przed sklepem musi zapłacić gminie opłatę targową. Nie ma przy tym znaczenia, że ma on charakter czysto reklamowy.
Burmistrz naliczył Janowi K. opłatę targową za wystawienie przed sklepem na chodniku różnych przedmiotów pamiątkowych. Jan K. odmówił jej uregulowania i rozpoczął się spór.
Za wystawę też opłata
Opłata została naliczona na podstawie notatek służbowych sporządzonych przez inkasentów, czyli pracowników gminy. Poinformowali oni Jana Z., że zgodnie z przepisami wystawienie towaru przed sklepem traktuje się jako sprzedaż. Nie ma przy tym znaczenia, czy towary stoją w celach czysto reklamowych, czy podlegają już sprzedaży. Jan Z. nie zgodził się z naliczeniem opłaty targowej. Zaskarżył decyzję do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie.
To nie tylko reklama
Zdaniem Jana Z. burmistrz źle zinterpretował przepisy. Z art. 15 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie wynika wcale, że zajęcie chodnika na ekspozycję towarów podlega automatycznie opłacie targowej. Towar zaś wystawił w celu zachęcenia do jego zakupu. Świadczy o tym m.in. brak na nim cen.
SKO utrzymało w mocy decyzję burmistrza. Według niego zarzut nie znajduje potwierdzenia w ustalonym stanie faktycznym i prawnym. Opłata targowa jest podatkiem należnym za czynności sprzedaży dokonywane na targowisku. Jest nim każde miejsce, w którym ktokolwiek prowadzi sprzedaż poza budynkiem. Nie podlega...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta