Co daje firmie gwarancja bankowa
ROZLICZENIA | Instytucji gwarancji bankowej nie należy utożsamiać z ochroną sprzedającego, w tym eksportera przed brakiem płatności ze strony nierzetelnego kontrahenta. Ten instrument może chronić obie strony i do tego w różnych sytuacjach. michał kołtuniak
Gwarancja bankowa może być instrumentem dobrze chroniącym sprzedającego lub usługodawcę, gdy musi on zgodzić się na odroczenie terminu zapłaty na rzecz swojego kontrahenta. A w warunkach współczesnych transakcji handlowych wcale nie jest to rzadkie zjawisko. Tam, gdzie na rynku występuje duża konkurencja, mamy wielu wytwórców lub dostawców podobnych wyrobów, o zawarciu transakcji i wyborze właśnie tego jednego oferenta mogą decydować szczegóły. Nie tylko więc cena produktu będzie odgrywać rolę, ale także jego jakość, sposób opakowania, warunki i termin dostawy, warunki gwarancji oraz warunki i termin płatności. Z punktu widzenia kupującego (zamawiającego usługę) im później będzie mógł zapłacić (bez ponoszenia kosztów odsetek), tym lepiej. Oczywiście z punktu widzenia sprzedającego sprawa wygląda całkowicie odmiennie.
Ograniczyć ryzyko
Jeżeli jednak nie ma on szans na to, aby wynegocjować szybszy termin zapłaty, to powinien przynajmniej zadbać o swoje interesy i w jak największym stopniu ograniczyć bądź niemal całkowicie wyeliminować ryzyko nieuczciwości lub niewypłacalności kontrahenta. Nie ma zresztą większego praktycznego znaczenia, czy brak płatności po jego stronie będzie wynikał z zaniedbania, nieuczciwości, czy po prostu biznesowego pecha do nieudanych interesów i w konsekwencji upadłości.
Sposobów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta