Kontrowersje wokół Rejestru Należności Publicznoprawnych
Choć przepisy dotyczące rejestru weszły w życie 1 stycznia 2018 r., nie ma jeszcze odpowiednich przepisów o randze rozporządzenia, które doprecyzowałyby praktyczne zasady jego działania.
Z dniem 1 stycznia 2018 r. do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji został dodany Rozdział 1A, który zawiera przepisy dotyczące utworzenia i prowadzenia w systemie teleinformatycznym Rejestru Należności Publicznoprawnych. Rejestr wprowadzono jako część pakietu nowelizacji ustaw mających ułatwić dochodzenie wierzytelności. Będzie on zawierać dane o zobowiązaniach podmiotów względem Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
Zasady funkcjonowania
Rejestr Należności Publicznoprawnych jest kolejnym, po Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, publicznym rejestrem, którego celem jest identyfikacja, a następnie ujawnienie danych dotyczących podmiotów nieregulujących zobowiązań stanowiących wierzytelności publicznoprawne. Rejestr ma umożliwić uzyskanie wiarygodnej informacji na temat rzetelności płatniczej potencjalnego kontrahenta, a tym samym ułatwić ustalenie jego zdolności do uiszczania przyszłych zobowiązań finansowych. System teleinformatyczny zapewniający dostęp do rejestru ma być prowadzony przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej, a wpisów dokonywać będą sami wierzyciele, a więc naczelnik urzędu skarbowego albo jednostka samorządu terytorialnego reprezentowana przez organ wykonawczy.
Kiedy nastąpi wpis
W rejestrze będą ujawniane dane dotyczące zarówno osób fizycznych, jak i osób...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta