Potwierdzanie sald to więcej niż sprawdzanie kwot
Potwierdzając stan należności wierzyciel uznaje istnienie długu. Z punktu widzenia przerwania biegu przedawnienia ważne jest więc, aby podpisała się pod tym osoba do tego upoważniona.
W odniesieniu do środków pieniężnych, zgromadzonych na rachunkach bankowych (a także pozostałych rozrachunków z bankami, np. dotyczącymi kredytów), uzgodnienie salda odbywa się na podstawie dokumentu przekazanego przez bank prowadzący rachunek jednostki, który przesyła informację o kwotach figurujących w jego ewidencji. Dokument otrzymany z banku powinien być zweryfikowany pod kątem zgodności z księgami rachunkowymi. Jeśli bank nie przesłał stosownego dokumentu, informującego o stanie sald, jednostka z własnej inicjatywy ma obowiązek wystąpienia z prośbą o ich potwierdzenie. Podobnie inwentaryzowane są papiery wartościowe w formie niematerialnej, które jednostka posiada w bankach lub biurach maklerskich oraz czeki i weksle przekazane do banku celem realizacji.
W gestii i obowiązku przedsiębiorcy (wierzyciela) leży uzgodnienie sald posiadanych należności (w tym z tytułu udzielonych pożyczek). Jego wykonanie następuje poprzez wysyłkę do dłużników wypełnionego druku „Potwierdzenie salda" – może to być w formie tradycyjnej przesyłki pocztowej lub korespondencji elektronicznej, ale w obu przypadkach należy posiadać potwierdzenie nadania i odbioru.
Prośba o potwierdzenie salda powinna zostać wysłana do kontrahenta na tyle wcześnie, aby możliwe było terminowe zakończenie inwentaryzacji. Ustawa o rachunkowości nie zabrania, aby dłużnik sam występował o potwierdzenie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta