Zielony intermodal
Ekologiczny transport | Handel emisjami wymusi wzrost cen transportu drogowego i zwiększy konkurencyjność rozwiązań intermodalnych.
Ustalenia kolejnych szczytów klimatycznych, narzucające regionom i państwom limity emisji dwutlenku węgla, będą miały wpływ także na transport.
Komisja Europejska planuje do 2030 roku podwoić pracę kolei w przewozach towarowych do 30 proc. w stosunku do 2015 roku.
Niewykluczone, że po 2020 roku, gdy powstanie mechanizm handlu emisjami, do ceny usługi logistycznej trzeba będzie doliczać cenę wyemitowanego CO, podobnie jak się to dzieje w przypadku energetyki lub przemysłu cementowego.
Liczy się cena
Firmy logistyczne już się przygotowują do takiego scenariusza. – Zapytania klientów o ten aspekt oferty zdarzają się coraz częściej. W krajach skandynawskich jest to jeden z istotnych aspektów przy wyborze operatora logistycznego, tam naciski społeczeństwa na ekologie są naprawdę duże – przyznaje dyrektor Ekol Polska Arkadiusz Jastrzębski.
Tłumaczy, że w przypadku niektórych przetargów podczas składania oferty część pytań dotyczy CSR czy właśnie ekologii, np.: jakie normy spełniają samochody ciężarowe którymi będą wykonywane usługi, jak dany operator logistyczny sprawdza emisje CO₂, jak stara się ją ograniczyć itp.
– Oczekiwanie dotyczące miesięcznego raportu pokazującego emisję CO₂ na przesyłkę lub na przewieziony kilogram jest już standardem na poziomie przetargu. Nie ma podziału na transport krajowy i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta