Megaciężarówki na ratunek gospodarce
Długie zestawy | Przewozy będą rosły i jeżeli transport samochodowy ma nie blokować rozwoju gospodarki, musi być sprawniejszy. Potrzebne są megaciężarówki.
Komisja Europejska przewiduje poważny wzrost zapotrzebowania na transport w najbliższych 30 latach. Wylicza, że praca przewozowa transportu drogowego wzrośnie o 40 proc. do 2,8 bln tonokilometrów. Już nie ma kim obsadzić samochodów, a koleje oraz dotychczasowy tabor samochodowy nie poradzą sobie z przewidywanym wzrostem, nawet gdyby Europa ściągnęła milion kierowców z Azji.
Dlatego przewoźnicy drogowi apelują o pozwolenie na użytkowanie w Polsce długich zestawów, mierzących 25,25 m. Dwa takie zestawy pozwolą zastąpić trzy dopuszczone przez kodeks drogowy, o długości 16,5 lub 18,75 m (odpowiednio ciągnik z naczepą i ciężarówka z przyczepą).
Długi zestaw składa się z naczepy o typowej długości 13,6 m oraz przyczepy z nadwoziem o długości 7,82 m lub z samochodu ciężarowego z zabudową tej długości, ciągnącego przyczepę z zabudową o długości 13,6 m. Odmianą tej ostatniej kombinacji jest naczepa z zabudową długą na 7,82 m i siodłem, na którym wspiera się typowa naczepa mająca 13,6 m.
Na promie zwróci
Takie zestawy używane są przez stargardzką firmę Enterprise Logistics. – Zakupiliśmy dotychczas trzy naczepy do formowania zestawów typu B o długości całkowitej 25,25 m. Jeżdżą do Norwegii z ładunkami drobnicowymi – wyjaśnia rzecznik Jerzy Gębski.
W Polsce długie zestawy są nielegalne. Dlatego każdy długi zestaw wyjeżdża z bazy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta