Produkty z Polski cenione na świecie
Naszą główną kategorią eksportową w 2018 r. były maszyny i urządzenia mechaniczne oraz sprzęt elektroniczny – stanowiły razem 24,2 proc. eksportu. Anna Ogonowska-Rejer
Największy wzrost sprzedaży w stosunku do 2017 r. nastąpił zaś w branży zbrojeniowej – o 26,1 proc. Za granicą częściej kupowane są nie tylko polskie jabłka czy truskawki, ale także meble, okna czy kosmetyki.
W 2018 r. wartość polskiego eksportu przekroczyła 221 mld euro. Najczęściej z Polski za granicę wysyłane były maszyny i urządzenia mechaniczne oraz sprzęt elektroniczny. W 2018 r. wartość eksportu tego sektora przekroczyła 53,5 mld euro, co oznacza wzrost w stosunku do 2017 r. o 8,5 proc.
W tej kategorii mieści się również sprzęt AGD, w którego produkcji jesteśmy europejskim liderem. Wytwarzane w Polsce pralki czy lodówki w 85 proc. trafiają za granicę. Za tym sukcesem częściowo stoją zagraniczne firmy, które inwestują w fabryki na terenie Polski.
Druga grupą eksportową są pojazdy i części do nich. W 2018 r. wartość eksportu tej grupy towarów wynosiła ponad 30 mld euro, czyli 13,7 proc. całości. W tej kategorii naszym hitem są m.in....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta