Działania CSR dają prawo do odliczenia VAT
We współczesnej gospodarce rynkowej działania podejmowane w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu są alternatywną formą reklamy, służą celom marketingowym, a ich koszty uważa się za związane z działalnością gospodarczą.
Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 2 kwietnia 2019 r. (I FSK 561/17).
Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na dostarczaniu dóbr i usług dla przemysłu rolno-spożywczego. W ramach działalności spółka prowadzi politykę CSR (Corporate Social Responsibility) obejmującą głównie remonty obiektów użyteczności publicznej realizowane przez spółkę na jej koszt (lub w formie współfinansowania) oraz przekazywanie towarów na rzecz społeczności lokalnych, wśród których prowadzi sprzedaż. Na remontowanych obiektach spółka umieszcza swoje logo.
Spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o wydanie interpretacji odnośnie do prawa do odliczenia VAT od wydatków związanych z CSR, opodatkowania VAT przekazanych towarów oraz opodatkowania wykonanych prac. Zdaniem spółki przysługuje jej prawo do odliczenia VAT od nakładów związanych z CSR. Ponadto, w ocenie spółki, przekazanie towarów z tym związanych podlega VAT (z wyjątkiem tzw. prezentów o małej wartości), ale nie powinna ona traktować wykonania prac CSR jako czynności opodatkowanej. Spółka we wniosku podkreślała, że działalność CSR jest dla niej alternatywną formą reklamy, a ze względu na specyfikę działalności jest to reklama bardziej efektywna niż...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta