Dlaczego podmioty publiczne powinny sięgać po formułę PPP?
W polskiej rzeczywistości najczęstszym powodem wykorzystywania przez podmioty publiczne formuły partnerstwa publiczno-prywatnego jest brak wystarczających środków budżetowych na realizację przedsięwzięcia i możliwość ujęcia inwestycji poza bilansem jednostki. Robert Kałuża Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
Tego rodzaju motywacje nie powinny być najważniejszymi kryteriami wyboru PPP jako metody na zapewnienie usług publicznych na bazie wybudowanej czy zmodernizowanej infrastruktury. Przyjrzyjmy się zatem tym korzyściom, które mogą dawać podmiotom publicznym pozytywną motywację do realizacji projektów PPP. Mogą one wynikać ze sposobu sfinansowania takiej inwestycji (wykorzystanie kapitału prywatnego, rozłożenie kosztów inwestycyjnych w długim okresie czasu). Można je również odnieść do usprawnienia procesu przygotowania i realizacji inwestycji, jak również zarządzania i utrzymania w okresie operacyjnym.
Lepsze zarządzanie ryzykiem
Formuła PPP zwiększa szanse na odpowiednie zarządzanie ryzykiem, począwszy od identyfikacji wszystkich ryzyk, poprzez właściwy ich podział pomiędzy partnerami, aż po działania ograniczające prawdopodobieństwo wystąpienia poszczególnych ryzyk.
W procesie przygotowania i realizacji inwestycji zawsze występują ryzyka, towarzyszące każdej inwestycji infrastrukturalnej. Wynikają one ze złożoności technicznej zarówno etapu budowy, jak i etapu eksploatacji. Źródłem ryzyka mogą być także procesy planowania i podejmowania decyzji na każdym z tych etapów.
Tradycyjna procedura postępowania o udzielnie zamówienia publicznego nakłada na zamawiającego obowiązki przygotowania jeszcze przed wszczęciem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta