Niedopuszczalne zapisy w uchwale dotyczące terminów wynagrodzenia za inkaso
Rozliczanie inkasentów z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym i wypłata w stosownych terminach wynagrodzenia za inkaso, należy do kompetencji wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
- W związku z ustaleniem nowych wyższych stawek za odpady komunalne, planujemy w gminie wprowadzić pobór opłat poprzez inkaso. W projekcie uchwały jest m.in. zapis przewidujący płatność wynagrodzenia dla inkasentów (5 proc. pobranych kwot) w terminie 30 dni od rozliczenia się z tych kwot z gminą. Czy taki zapis będzie prawidłowy?
Przy ocenie działań legislacyjnych jednostek samorządu terytorialnego punktem wyjścia powinny być naczelne zasady Konstytucji RP, które stanowią wyznaczniki dla organów stanowiących prawo - w tym miejscowe. W art. 94 Konstytucji postanowiono, że organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa ustawa. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 15 marca 2010 r. (sygn. akt I OSK 738/09) podkreślił: uchwały organów samorządu terytorialnego jako akty prawa miejscowego, stosownie do konstytucyjnej zasady hierarchicznej struktury źródeł prawa, muszą być zgodne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta