Deweloperzy: dobra sprzedaż, ale i wyzwania
Popyt jest silny, większość spółek z rynku kapitałowego w zeszłym roku podpisała z klientami więcej umów mimo wzrostu cen. Czy kończą się możliwości przerzucania wzrostu kosztów na klientów?
Dziewiętnaście firm deweloperskich, które wzięliśmy pod lupę, w 2019 r. sprzedało łącznie 26,8 tys. mieszkań, o 4,8 proc. więcej niż rok wcześniej. To jednocześnie o 12,8 proc. mniej niż w rekordowym 2017 r., warto jednak pamiętać o stałym wzroście cen mieszkań w ciągu tych dwóch lat. Bardzo mocno wypadł koniec zeszłego roku: IV kwartał miał 28-proc. udział w całościowym wyniku.
Dynamika sprzedaży jest tradycyjnie bardzo silnie zróżnicowana. 12 spółek odnotowało lepszą sprzedaż rok do roku, dziewięciu graczom udało się zwiększyć wynik względem 2017 r.
Trzeba mieć na uwadze, że nasze zestawienie jest umowne: część spółek podaje wyniki z uwzględnieniem płatnych rezerwacji – podobną metodologię stosuje badająca szeroki rynek firma doradcza JLL – część deweloperów wlicza jednak wyłącznie „mocniejsze" umowy deweloperskie i przedwstępne.
Grunt to dywersyfikacja
Eksperci JLL wstępnie szacują, że na sześciu głównych rynkach spółki deweloperskie w 2019 r. sprzedały 64–65 tys. lokali, mniej więcej tyle samo co rok wcześniej – choć najpierw spodziewano się kontynuacji trendu spadkowego.
Jeśli chodzi o spółki z rynku kapitałowego, w 2019 r. pozycję lidera odzyskał planujący powrót na Catalyst Murapol. Firma uzyskała najlepszą w historii...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta