Reforma, która pomaga Le Pen
Macron forsuje najbardziej ambitną przebudowę gospodarki od dekad. Ale jej cena polityczna może być bardzo wysoka.
Tak długiego strajku współczesna Francja nie pamięta. W środę, 43. dniu akcji protestacyjnej, co trzeci maszynista pociągów nie wyjechał na tory – podał państwowy operator kolei SNCF. Do pracy nie przystąpiły też nowe grupy zawodowe, jak adwokaci, pracownicy ochrony Banku Francji czy kontrolerzy lotów. Całkowicie zablokowane były niektóre kluczowe porty, jak Dunkierka, Le Havre, Rouen, Nantes-Saint-Nazaire czy La Rochelle.
Rewolucja kopernikańska
Od wybuchu strajków 5 grudnia prezydent mnożył koncesje wobec niektórych grup zawodowych, jak policjanci, strażnicy więzienni czy artyści opery. W tym tygodniu zrezygnował z kluczowego zapisu o „wieku równowagi finansowej" systemu emerytalnego (64 lata), który de facto przesuwał o dwa lata moment, w którym osoba kończąca karierę zawodową może otrzymać pełnię świadczeń. Liczył, że w ten sposób zdobędzie przychylność umiarkowanych związków zawodowych, przede wszystkim CFDT.
Jednak taka strategia rozwścieczyła tych, którzy do tej pory nie skorzystali na ustępstwach władz. Należą do nich przede wszystkim pracownicy kolei, stołecznego metra, sektora...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta