Ekologiczne osiągnięcia polskiego Holdingu Remontowa
Nowe wymagania ekologiczne wobec przedsiębiorstw żeglugowych są szansą dla największej polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, która stawia na rozwój technologii niskoemisyjnych. ROBERT PRZYBYLSKI
Unia Europejska oraz Światowa Organizacja Morska (IMO) przyjęły, że do 2050 roku międzynarodowa żegluga ograniczy emisję dwutlenku węgla o połowę w stosunku do 2008 roku.
Pierwsze kroki na tej drodze już zostały uczynione: od początku tego roku obowiązuje ograniczenie emisji związków siarki, za dwa lata limitami zostaną objęte tlenki azotu. Od 2030 roku wszystkie nowe statki będą musiały być zeroemisyjne, zaś po 2050 roku taki wymóg będzie musiała spełniać każda jednostka.
Krok pierwszy: systemy redukujące
Należąca do Holdingu stocznia Remontowa SA jest europejskim liderem w proekologicznych modernizacjach i przebudowach statków, zwiększając ich efektywność energetyczną i zmniejszając negatywny wpływ na środowisko.
Wyposaża statki w płuczki spalin (scrubbery), redukujące emisje tlenków siarki. Od początku tego roku ich dopuszczalny poziom emitowany przez statki nie może przekroczyć 0,5 proc. Ograniczenie obowiązuje na całym świecie, poza strefami m.in. na Morzu Północnym, Kanale La Manche i Bałtyku, w których już wcześniej wprowadzono limit 0,1 proc.
Modernizacje to duży rynek. Na świecie pływa ponad 90 tys. morskich statków. Remontowa działa w warunkach globalnej konkurencji. W Europie jej głównymi rywalami są stocznie nad Bałtykiem i Morzem Północnym: niemieckie, holenderskie, duńskie i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta