Mediacja jako nowa forma załatwiania spraw administracyjnych w Polsce
Sprawy, których charakter pozwala na prowadzenie mediacji pomiędzy organem a stroną, ograniczają się wyłącznie do tych regulacji, w których ustawodawca przyznał organom administracyjnym pewien zakres swobody w orzekaniu.
Mediacja jako metoda rozwiązywania sporów w sprawach administracyjnych została wprowadzona do polskiego porządku prawnego od dnia 1 czerwca 2017 r. modyfikując sposób załatwiania spraw w drodze decyzji administracyjnej. W sprawach takich nadal wydawane są decyzje administracyjne, jednakże sposób ustalania stanu faktycznego oraz dokonywania wykładni przepisów prawa, uległ całkowitej nowelizacji.
Cele i oczekiwania ustawodawcy
Instytucja mediacji miała realizować cel w postaci usprawnienia i przyspieszenia postępowania administracyjnego przy jednoczesnym zagwarantowaniu bardziej partnerskiego podejścia administracji do obywateli. Ustawodawca uznał, że mediacja, jako niewładczy sposób doprowadzenia do załatwienia sprawy przy udziale bezstronnego mediatora, stanowi wyraz kształtowania stosunków prawnych z aktywnym oraz partycypacyjnym udziałem adresatów decyzji kończącej postępowanie administracyjne. Przyjęto więc nowe brzmienie art. 13 Kodeksu zakładające, że istota mediacji sprowadza się do dążenia do polubownego rozwiązywania wszystkich kwestii spornych w toku postępowania, a także ustalania w ten sposób praw i obowiązków stron.
Przyjęto też założenie, że idea mediacji realizowana będzie jako metoda działania organu, prowadząc do polubownego wypracowania rozstrzygnięcia sprawy, poprzez zawarcie i zatwierdzenie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta