Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Transport zamierza tankować wodór

15 października 2020 | Ekonomia i rynek | Adam Woźniak
Pociągi zasilane wodorem pojawiły się  już na trasach  w Niemczech
źródło: Shutterstock
Pociągi zasilane wodorem pojawiły się już na trasach w Niemczech

Ogniwa paliwowe już wykorzystywane są w lokomotywach, nad ich zastosowaniem w samochodach ciężarowych pracują koncerny motoryzacyjne. Wkrótce wodór może stać się tanim, ekologicznym i powszechnym źródłem energii.

 

Kolej szykuje się do porzucenia lokomotyw z dieslem i zaczyna przymierzać się do wykorzystania w pociągach napędu wodorowego. Tak robią przewoźnicy m.in. w Niemczech. Dwa lata temu napędzane wodorem lokomotywy Alstomu zaczęły pilotażowo kursować na trasie między Cuxhaven a Buxtehude. Natomiast w przyszłym roku na trasy położone nad Morzem Północnym wjedzie 14 wodorowych szynobusów Alstom Coradia iLint. – Będą nimi dysponować koleje EVB należące do Dolnej Saksonii i kilku powiatów. Natomiast w 2022 r. 27 sztuk wodorowych szynobusów zacznie wykorzystywać samorządowa spółka Hesji – koleje HLB – obsługując nimi linie wokół Frankfurtu nad Menem, Wiesbaden i Moguncji – informuje Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.

Wodorowy kurs na Hel

Ale pociągi z napędem wodorowym mogą w niedługim czasie jeździć również w Polsce. Ich zakupem zainteresowany jest samorząd województwa wielkopolskiego. Jak podał branżowy portal nakolei.pl, w złożonych...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Wydanie: 11788

Wydanie: 11788

Spis treści

Nieprzypisane

Zamów abonament