Transport zamierza tankować wodór
Ogniwa paliwowe już wykorzystywane są w lokomotywach, nad ich zastosowaniem w samochodach ciężarowych pracują koncerny motoryzacyjne. Wkrótce wodór może stać się tanim, ekologicznym i powszechnym źródłem energii.
Kolej szykuje się do porzucenia lokomotyw z dieslem i zaczyna przymierzać się do wykorzystania w pociągach napędu wodorowego. Tak robią przewoźnicy m.in. w Niemczech. Dwa lata temu napędzane wodorem lokomotywy Alstomu zaczęły pilotażowo kursować na trasie między Cuxhaven a Buxtehude. Natomiast w przyszłym roku na trasy położone nad Morzem Północnym wjedzie 14 wodorowych szynobusów Alstom Coradia iLint. – Będą nimi dysponować koleje EVB należące do Dolnej Saksonii i kilku powiatów. Natomiast w 2022 r. 27 sztuk wodorowych szynobusów zacznie wykorzystywać samorządowa spółka Hesji – koleje HLB – obsługując nimi linie wokół Frankfurtu nad Menem, Wiesbaden i Moguncji – informuje Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.
Wodorowy kurs na Hel
Ale pociągi z napędem wodorowym mogą w niedługim czasie jeździć również w Polsce. Ich zakupem zainteresowany jest samorząd województwa wielkopolskiego. Jak podał branżowy portal nakolei.pl, w złożonych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta