Kiedy można uniknąć sporządzenia sprawozdania skonsolidowanego
Na grupy kapitałowe przepisy nakładają dodatkowe obowiązki związane z końcem roku. Istnieją jednak sytuacje, w których można z nich zrezygnować.
W ostatnich czasach otoczenie gospodarcze firm ulega nieustającej zmianie. Chcąc sprostać rosnącej konkurencji, firmy szukają coraz to nowszych rozwiązań, zwiększających ich potencjał. Jednym z takich sposobów jest poszukiwanie inwestorów lub przejmowanie innych podmiotów, co sprzyja budowaniu bardziej komplementarnych struktur i optymalizacji systemów zarządzania a co za tym idzie osiąganiem efektów synergii. Bycie członkiem grupy kapitałowej wiąże się natomiast z przyjęciem na siebie dodatkowych obowiązków wynikających z prawa bilansowego, jakim jest skonsolidowane sprawozdanie finansowe.
Kwestia sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych regulowana jest ustawą o rachunkowości, rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych oraz Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (dalej: MSR).
Obowiązki jednostki dominującej
Zasada ogólna wskazuje, iż jednostka dominująca mająca siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej sporządza roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej. Obejmuje ono dane jednostki dominującej i jednostek od niej zależnych wszystkich szczebli, bez względu na ich siedzibę, zestawione w taki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta