Dematerializacja akcji – wyzwanie dla zarządów i akcjonariuszy
Nowe zasady | Wpis w rejestrze zamiast dokumentu
W dniu 1 marca 2021 r. dematerializacja akcji stała się rzeczywistością: dokumenty akcji utraciły moc obowiązującą, zaś moc prawną zyskały wpisy w rejestrze akcjonariuszy. Rewolucyjne zmiany wpływają przede wszystkim na sytuację samych akcjonariuszy, ale rodzą też wiele nowych wyzwań dla zarządów spółek.
Wyzwania zarządu
Po pierwsze: odpowiednie ukształtowanie umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy i weryfikacja jej rzetelnego wykonywania.
Ustawodawca powierzył obowiązek prowadzenia rejestru akcjonariuszy podmiotom profesjonalnym, uprawnionym do prowadzenia rachunków papierów wartościowych według ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Celem przyjęcia takiego rozwiązania wydaje się być ograniczenie wpływu samej spółki – a właściwie jej zarządu – na treść dokonywanych wpisów i uniemożliwienie wykorzystywania wpisów w rejestrze jako oręża w sporach korporacyjnych.
Przyjęte rozwiązanie nie oznacza jednak wyłączenia udziału zarządów spółek w relacji z podmiotami prowadzącymi rejestr akcjonariuszy. Według nowych przepisów to na walnym zgromadzeniu spoczywa obowiązek wyboru podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy, jednak zawarcie umowy z tym podmiotem należy już do obowiązków zarządu, wykonywanych zgodnie z zasadami reprezentacji spółki....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta