COVID-19 – siła wyższa w postępowaniu administracyjnym?
Kary pieniężne | Zniesienie odpowiedzialności za niewykonanie obowiązku
Sytuacja pandemii wykształciła w relacjach kontraktowych między stronami nowe, specyficzne „klauzule Covid-19", stanowiące odpowiedź na to, że – w odniesieniu do umów zawieranych już po ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemicznego – trudno uznać niemożność wywiązania się ze zobowiązania z uwagi na pandemię za przykład siły wyższej w klasycznym rozumieniu tego słowa.
Czy spółki i ich zarządy mogą poszukiwać ze względu na stan epidemii także ograniczenia lub zniesienia odpowiedzialności za niewykonanie obowiązku o charakterze administracyjnoprawnym (np. wynikającego z wydanego zezwolenia lub innej decyzji administracyjnej)?
Szczególne okoliczności wyłączające odpowiedzialność
Panuje, skądinąd słuszne, przeświadczenie, że odpowiedzialność administracyjna ma co do zasady charakter obiektywny, gdyż jest niezależna od winy. Niewykonanie obowiązku publicznoprawnego skutkuje odpowiedzialnością (np. administracyjnymi karami pieniężnymi), nawet jeśli zainteresowany (np. spółka) nie mógł go wykonać.
Czy jednak tak jest zawsze? Otóż nie do końca. W orzecznictwie sądów administracyjnych od lat obserwujemy tendencję do częściowej subiektywizacji odpowiedzialności administracyjnej. Taki kierunek orzecznictwa znajduje oparcie w prokonstytucyjnej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta