W prawie pracy możliwy nie tylko podpis własnoręczny
Gdy przepis wymaga zachowania formy pisemnej, zamiast odręcznej parafki można użyć kwalifikowanego podpisu elektronicznego. W umowie o pracę warto też przewidzieć możliwość składania oświadczeń woli np. w formie elektronicznej opatrzonej podpisem osobistym (e-Dowodem).
Pandemia COVID-19 zmusiła wielu pracowników do pracy zdalnej. Są też tacy, którzy tę pracę utracili lub znaleźli nowe zatrudnienie. W każdym z tych przypadków pracownik i pracodawca musieli zmierzyć się z dylematem dotyczącym formy, w jakiej złożyć swoje oświadczenia woli. Czy wszystkie oświadczenia woli pracownika i pracodawcy wymagają formy pisemnej, a tym samym własnoręcznego podpisu? To i wiele podobnych pytań otrzymujemy obecnie szczególnie często. Poniżej staramy się na nie odpowiedzieć.
Czy wszystkie oświadczenia woli pracownika i pracodawcy wymagają formy pisemnej?
Gdyby odpowiedź była twierdząca, trudno byłoby temu podołać nawet bez wszechobecnego reżimu sanitarno-epidemiologicznego. Na szczęście wymóg formy pisemnej dotyczy tylko tych oświadczeń, dla których został wprost wyrażony w przepisach prawa pracy. Z grupy najczęściej składanych oświadczeń formy pisemnej wymagają:
- zawiadomienie pracowników przez nowego i dotychczasowego pracodawcę o przejściu zakładu pracy (art. 231 § 3 k.p.),
- oświadczenie pracodawcy co do stron, rodzaju i warunków umowy o pracę (art. 29 § 2 k.p.) składane, jeżeli umowa o pracę nie została zawarta w formie pisemnej,
- oświadczenie pracodawcy zawierające informację o: obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta