Blokowanie rachunków bankowych w razie upadłości
Banki powinny na bieżąco śledzić obwieszczenia o ogłoszeniu upadłości swoich klientów i jeśli zidentyfikują upadłość, niezwłocznie zablokować rachunek – rekomenduje Urząd Komisji Nadzoru Finansowego. Ale czy to zalecenie jest wykonalne? Czy banki mają do tego podstawę prawną?
W sierpniu bieżącego roku Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) opublikował Komunikat dotyczący blokady rachunków bankowych w przypadku ogłoszenia upadłości konsumenckiej (dalej Komunikat). Komunikat skierowany jest do banków, oddziałów instytucji kredytowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo – kredytowych. UKNF zidentyfikował niejednolite praktyki banków w obszarze bieżącego śledzenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (MSiG) ogłoszeń o upadłości konsumenckiej klientów banków oraz następczego blokowania ich rachunków bankowych.
Ujednolicenie wewnętrznych procedur
Zdaniem UKNF banki powinny na bieżąco śledzić publikowane w MSiG (a od 1 grudnia 2021 r. w Krajowym Rejestrze Zadłużonych) obwieszczenia o ogłoszeniu upadłości ich klientów, a w razie zidentyfikowania upadłości klienta niezwłocznie zablokować jego rachunek bankowy. Należałoby wówczas wstrzymać dalszą realizację dyspozycji upadłego co do środków na rachunku bankowym do momentu uzyskania stosownej informacji od syndyka. Jak twierdzi UKNF przepisy prawa upadłościowego nie zabraniają bankom dokonywania samodzielnej oceny jaka część środków zgromadzonych na rachunku powinna trafić do masy upadłości, a jaką można wydać klientowi.
UKNF rekomenduje ujednolicenie przez banki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta