Ile punktów naprawdę grozi kierowcom
Wątpliwości, który reżim prawny będzie właściwy do ukarania, mogą mieć i kierowcy, i organy stosujące prawo.
Przepisy zaostrzające sankcje za wykroczenia drogowe weszły w życie 1 stycznia. Podwyższono m. in. liczbę punktów karnych przypisywanych kierowcom za naruszenie przepisów ruchu drogowego i wydłużono okres, po którym są usuwane są z Centralnej Ewidencji Kierowców. Zmianom nie towarzyszyły jednak przepisy przejściowe poświęcone zdarzeniom zaistniałym przed 1 stycznia 2022 r. Wywoła to wątpliwości nie tylko kierowców, bo i orzekających w tego rodzaju sprawach organów państwowych.
* Przykład 1. Mający na koncie 15 punktów karnych kierowca w listopadzie 2021 r. przekroczył dozwoloną prędkość o 45 km/h, co stwierdził fotoradar. Mandat wystawiono w lutym 2022 r. Kierowca nie zakwestionował pomiaru i od razu opłacił grzywnę. Czy za popełnione wykroczenie otrzyma punkty karne w liczbie przewidzianej przepisami z listopada 2021 r. (8 pkt), czy te wprowadzone w styczniu 2022 r. (13 pkt)? Jeśli właściwe okażą się nowe regulacje, liczba posiadanych przez kierowcę punktów przekroczy 24, co spowoduje odebranie mu prawa jazdy. Stare przepisy nie dadzą takiej sytuacji.
* Przykład 2. W maju 2021 r. kierowca popełnił wykroczenie, za które ukarano go grzywną 500 zł oraz 5 punktami karnymi. Grzywna w dalszym ciągu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta