Jak zaksięgować pożyczki zaciągnięte na zakup środka trwałego
Czasami przedsiębiorca chcący kupić lokal lub samochód musi posiłkować się pożyczoną gotówką. Wiąże się z to z koniecznością odpowiedniego zapisania takiej operacji w księgach rachunkowych firmy.
Źródłem sfinansowania przez przedsiębiorcę zakupu środka trwałego może być pożyczka (otrzymana np. od banku, wspólnika, czy innego przedsiębiorcę). Zgodnie z art. 28 ust. 8 pkt 2 ustawy o rachunkowości, cena nabycia środków trwałych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym również koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.
Na dzień powstania ujmuje się w księgach rachunkowych powstałe zobowiązania, w tym również z tytułu pożyczek według wartości nominalnej. Z kolei, na dzień bilansowy zobowiązania, w tym także z tytułu pożyczek wycenia się w kwocie wymagającej zapłaty (art. 28 ust. 1 pkt 8 i ust. 11 pkt 2 ustawy o rachunkowości).
Ewidencja księgowa
Operacje gospodarcze związane z pożyczkami zaciągniętymi na zakup środka trwałego wymagają następujących zapisów w księgach rachunkowych przedsiębiorstwa-pożyczkobiorcy:
1.
7
Otrzymanie pożyczki na zakup środka trwałego
Wn konto „Rachunki bankowe”
Ma konto „Pozostałe rozrachunki”
2.
7
Zakup środka trwałego ze środków uzyskanych z pożyczki
Wn konto „Rozliczenie zakupu”...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta