Surowa grzywna za przywóz smarów bez rejestracji
Do 2, 5 mln zł kary grozi członkom zarządu spółki za przywóz na terytorium Polski paliw ciekłych bez wymaganego wpisu do tzw. rejestru podmiotów przywożących.
Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje rozporządzenie, zgodnie z którym określone rodzaje smarów – używane w wielu branżach do serwisowania urządzeń – powinny być raportowane do prezesa Urzędu Regulacji Energetyki jako paliwo ciekłe. Mimo że obowiązek ten istnieje od ponad dwóch lat, wielu przedsiębiorców o nim nie wie.
Czy smar jest paliwem?
Pod koniec 2019 r. opublikowano nowe rozporządzenie ministra aktywów państwowych zawierające wykaz paliw ciekłych, których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących regulowanego przepisami prawa energetycznego1). To pokłosie zmian w ustawie o VAT2), której celem było przeciwdziałanie przestępstwom paliwowym poprzez ograniczenie możliwości prowadzenia nielegalnego obrotu paliwami ciekłymi.
Przepisy rozporządzenia objęły obowiązkiem rejestracji przywóz do Polski smarów o kodach CN 3403 19 10 i CN 3403 19 803), które dotychczas nie podlegały raportowaniu. Smary te są wykorzystywane głównie jako:
∑ preparaty smarowe, w tym ciecze chłodząco-smarujące;
∑ preparaty przeciwrdzewne i antykorozyjne; oraz
∑ preparaty zapobiegające przyleganiu do formy.
Z uwagi na szeroki zakres zastosowania, środków tych używa większość przedsiębiorstw produkcyjnych – przede wszystkim do konserwacji i serwisowania maszyn oraz urządzeń.
Zgodnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta