orzecznictwo
Bez wątpienia konsumentowi jako zasadniczo słabszej stronie umowy powinna przysługiwać odpowiednia ochrona. Niekiedy problemem są jednak próby nadużywania środków tej ochrony, zwłaszcza przez skrajnie roszczeniowych konsumentów, oczekujących pozaumownych nadmiernych świadczeń, co uciążliwe jest zwłaszcza dla mniejszych przedsiębiorców, a w efekcie również innych klientów takich przedsiębiorców, którym przecież też trzeba poświęcić należną uwagę. Zauważalne jest to często w sektorze usługowym. Owo nadużywanie uprawnień dostrzegają także następczo organy kontroli prawnej, których działanie jest inicjowane przez wyżej określonych konsumentów. Bywa to do tego stopnia uciążliwe, że przedsiębiorca w niektórych przypadkach po prostu nie jest w stanie – ze względu na zachowanie drugiej strony umowy – spełnić świadczenia umownego, poświęcając czas na podejmowanie prób sprostania nadmiernym żądaniom roszczeniowego konsumenta, które nie zostały przewidziane w zawartej uprzednio umowie. Efektem powyższych sytuacji jest poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą przedsiębiorcy przedwcześnie zakończyć stosunek umowny lub, gdy jest to możliwe, w ogóle nie zawierać stosunku umownego, z którego mogą wyniknąć – z uwagi na mentalne podejście niektórych konsumentów – perturbacje nie tylko dla przedsiębiorcy, ale także dla tych roszczeniowych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta