Urzędnik nie może się migać od załatwienia sprawy
Pismo, które oprócz uzasadnienia dla istnienia nadpłaty i zasadności złożenia korekty deklaracji zawiera dodatkowe elementy, szczególnie dotyczące jej zwrotu, nie może być interpretowane jako zwykłe uzasadnienie korekty deklaracji, lecz stanowi w wystarczającym zakresie wniosek o zwrot nadpłaty.
W listopadzie 2020 r. spółka wystąpiła z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2015–2019 oraz uzasadnieniem przyczyn korekty deklaracji za 2020 r. Następnie wniosła o rozliczenie nadpłaty za lata 2015–2020 poprzez zaliczenie jej części na poczet bieżących, a w części przyszłych zobowiązań podatkowych.
Sprawa nie ruszyła jednak z miejsca, bo burmistrz na początku 2022 r. odmówił wszczęcia postępowania.Spółka zakwestionowała odmowę, ale nic nie wskórała. Samorządowe kolegium odwoławcze wyjaśniło, że postępowanie w sprawie stwierdzenia nadpłaty nie może być wszczęte z urzędu. Brak wniosku podatnika uniemożliwia więc prowadzenie postępowania w sprawie stwierdzenia nadpłaty nawet wówczas, gdy organ podatkowy nie ma wątpliwości co do wystąpienia nadpłaty.
Kolegium zauważyło, że pismo spółki zawierało wyraźny wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku od nieruchomości za lata 2015–2019 oraz uzasadnienie przyczyn korekty deklaracji na podatek od nieruchomości za 2020 r. W uzasadnieniu wskazała szczegółowe przyczyny korekt deklaracji, jednak w żadnym miejscu nie wniosła o stwierdzenie bądź zwrot nadpłaty podatku za 2020 r. Zatem w ocenie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta