Przedstawicielstwo przedsiębiorcy zagranicznego – przekroczenie zakresu dopuszczalnej działalności
Przedstawicielstwo stanowi niesamodzielną jednostkę organizacyjną podporządkowaną przedsiębiorcy zagranicznemu. Jednak zdarza się, że jego działalność wykracza poza dozwolone ramy, służąc prowadzeniu działalności gospodarczej. Wiążą się z tym ryzyka, których można uniknąć podejmując kroki naprawcze.
Ustawa o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, poza oddziałami, dopuszcza też możliwość tworzenia przedstawicielstw. Na dzień 1 lipca 2022 r. zarejestrowano ich 164. Wpis przedstawicielstwa do rejestru dokonywany jest na okres 2 lat. Dopuszczalny zakres ich działalności stanowi reklama i promocja – działalność wykraczająca poza powyższe stanowi naruszenie nałożonych ograniczeń.
Reklama i promocja
Wyjaśnienia wymaga co kryje się pod pojęciem reklamy i promocji. Celem ich jest stworzenie lub dbanie o wizerunek przedsiębiorcy zagranicznego na rynku. Nie sposób posłużyć się zamkniętym katalogiem dopuszczalnych czynności, jednak kluczowym kryterium oceny jest cel, w jakim czynność jest dokonywana:
∑ jeżeli celem jest promowanie przedsiębiorcy zagranicznego przez budowanie lub utrzymywanie jego wizerunku na rynku, czynności te są dopuszczalne;
∑ jeżeli jednak celem jest pośrednie lub bezpośrednie zbywanie produktów lub usług, bądź inna działalność przedsiębiorcy zagranicznego, należy je uznać za przekraczające dozwolony zakres.
Naruszenie dopuszczalnego zakresu działalności
Biorąc pod uwagę, że jakiekolwiek działalność wykraczająca poza dozwolony zakres stanowi naruszenie przepisów prawa, konieczne jest przeanalizowanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta