Wstrzymanie wykonania uchwały ma swoje przyczyny
W orzecznictwie sądów administracyjnych ukształtowany został pogląd, zgodnie z którym orzeczenie o stwierdzeniu nieważności uchwały przez wojewodę może być wydane tylko w sytuacji, gdy uchwała pozostaje w wyraźnej sprzeczności z określonym przepisem prawnym i gdy wynika to wprost z treści takiego przepisu.
Jak wynika z art. 82 ust. 1 zd. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (DzU z 2022 r., poz. 547; dalej: usw), uchwała organu samorządu województwa sprzeczna z prawem jest nieważna. Przepis ten nie reguluje rodzaju naruszeń prawa, które daje podstawę do zastosowania sankcji nieważności.
Rodzaje naruszeń
Ustawodawca w przepisie tym ustanowił, że uchwała sprzeczna z prawem jest nieważna, nie ogranicza podstaw stosowania sankcji nieważności do ciężkiego, kwalifikowanego naruszenia prawa, a obejmuje naruszenia prawa, w tym naruszenia prawa wyznaczone konstytucyjną zasadą praworządności. Wedle art. 7 Konstytucji RP organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Daje to podstawy do wyodrębnienia naruszeń prawa, które powodują nieważność uchwały, a tym samym zastosowanie sankcji nieważności uchwały w formie rozstrzygnięcia nadzorczego.
Do rodzaju naruszeń prawa powodujących nieważność uchwały zalicza się naruszenie przepisów prawa regulujących właściwość organu samorządu województwa podjęcia uchwały, naruszenie przepisów prawa materialnego wyznaczających treść podjęcia uchwały oraz przepisów prawa regulujących procedurę podjęcia uchwały.
Granice wyznaczenia rodzajów naruszenia prawa dających podstawę do zastosowania sankcji nieważności wyznacza art. 82 ust. 5 usw, stanowiąc, że w przypadku nieistotnego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta