Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Twój drugi dom

29 listopada 1997 | Styl życia | FG

HIPERMARKETY

Czy może być coś atrakcyjniejszego niż weekendowa wycieczka do centrum handlowego?

Twój drugi dom

FILIP GAWRYś Są tacy, którzy robią tutaj zakupy i natychmiast znikają. Są też tacy, którzy przychodzą tu z ciekawości. W hipermarketach coraz częściej pojawiają się jednak ci, dla których zakupy to tylko pretekst. Przyjeżdżają tu odpocząć.

Pierwsze supermarkety pojawiły się w latach dwudziestych w Stanach Zjednoczonych dzięki irlandzkiemu imigrantowi. Pomysł nie był nowy: lepiej sprzedawać więcej itaniej, niż mniej i drogo, jak miało to miejsce w małych, amerykańskich, rodzinnych sklepikach. Gdy supermarkety pojawiły się w Europie, właściciele drobnego handlu zaprotestowali, argumentując, że nie wytrzymają takiej konkurencji, że "mass shopping" jest kulturowo obcy Europejczykom i że nie powinno się takich wzorów przenosić na grunt starego kontynentu.

O tym, że jednak nie jest to takie straszne, przekonali się Francuzi. Obecnie to właśnie Francja przoduje w rozwoju wielkiej dystrybucji opartej na sieciach hipermarketów, które oplecione są galeriami mieszczącymi dziesiątki kawiarni, butików, kwiaciarni, restauracji i banków. Od dłuższego czasu także we Francji i Niemczech buduje się multipleksy, gdzie hipermarket połączony jest np. z basenami, siłowniami, saunami, kinem czy...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1243

Spis treści
Zamów abonament