Jak radzić sobie w biznesie w epoce niepewności
Jak wygląda obecna rzeczywistość polskich przedsiębiorstw – zastanawiali się uczestnicy debaty „Nowa rola firm w nowej epoce. Jak działać w rzeczywistości zdominowanej przez niepewność? Nowe wyzwania społeczne oraz konieczność ochrony klimatu”.
Co dziś oznacza niepewność dla polskich przedsiębiorstw? Prof. Jerzy Cieślik z Akademii Leona Koźmińskiego uważa, że w latach 90. i na początku lat dwutysięcznych niepewność była znacznie większa niż teraz. Dziś mamy jednak jej nowe elementy: problemy związane z energią i ochroną klimatu oraz zmiany na rynku pracy. Niepewność w pewnym sensie służy natomiast polskim przedsiębiorcom, bo coraz lepiej dają sobie radę. Wystarczy porównywać się do naszego sąsiada, Niemiec, które są gigantem eksportowym. W 1995 r. eksport na głowę w Polsce stanowił 12 proc. niemieckiego, a w 2021 już 43 proc.
Zdaniem Zofii Dzik, prezes zarządu Instytut Humanities – Człowiek i Technologia, przedsiębiorcy nie dostrzegają wielu ryzyk, bo cechuje ich coś w rodzaju „tunelowego rozwoju”. – Wszyscy biegną w tym tunelu i nie zauważają, co się dzieje wokół – tłumaczyła Dzik. – To oznacza ignorancję i arogancję, bo koncentrujemy się na bardzo wąskiej przestrzeni i nie dostrzegamy, co dzieje się np. w Chinach, gdzie zamykane są całe miasta, czekamy, aż pandemia zapuka do nas – mówiła. Dopiero na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta