Zmiany w prawie konsumenckim od 1 stycznia 2023 roku
Ochrona konsumentów w Unii Europejskiej będzie jednolita. W pierwszej kolejności będą mieli oni prawo domagać się przywrócenia zgodności towaru z umową przez jego naprawę lub wymianę, a dopiero gdy okaże się to niemożliwe - żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy.
1 stycznia 2023 r. wchodzą w życie nowe przepisy prawa konsumenckiego będące efektem implementacji do polskiego porządku prawnego dwóch dyrektyw unijnych: dyrektywy towarowej1 oraz dyrektywy cyfrowej2. Na skutek wprowadzonych zmian przedsiębiorcy działający w obrocie konsumenckim będą musieli przestrzegać w szczególności nowych wymogów dotyczących odpowiedzialności za wady sprzedanego towaru oraz respektować nowe zasady rozpatrywania reklamacji.
Skąd wzięła się potrzeba zmian?
Celem regulacji jest zwiększenie poziomu ochrony konsumentów i ujednolicenie przepisów dotyczących odpowiedzialności za sprzedany towar w Unii Europejskiej poprzez ich maksymalną harmonizację (zamiast dotychczasowej harmonizacji minimalnej). Dzięki temu ochrona konsumentów w UE będzie jednolita, a przedsiębiorcy działający w wymiarze transgranicznym unikną dodatkowych kosztów związanych z koniecznością dostosowania umów zawieranych z konsumentami do wymogów obowiązujących w poszczególnych państwach członkowskich. Znaczący wpływ na kształt regulacji miał również dynamiczny rozwój technologii, w tym towarów z komponentem cyfrowym - dlatego też postanowiono, iż regulacje obejmą wszystkie kanały sprzedaży.
Jakie polskie przepisy zmienią się? Gdzie należy szukać nowych rozwiązań?
Nowe przepisy przede wszystkim...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta