Gdy diesel zadrży ostatni raz
Niespełna 130 lat po tym, jak Rudolf Diesel opatentował swój nadzwyczaj efektywny typ silnika, historia tej konstrukcji zaczyna dobiegać końca. Ciągną się za nią smród współwiny za zmiany klimatyczne i boleśnie wysokie paragony.
Niegdyś było to paliwo do zadań specjalnych: dla ciężarówek czy ciężkiego sprzętu budowlanego. Pod strzechy diesel zszedł po kryzysie paliwowym lat 70.: silniki tego typu były wydajne, niezawodne i pozostawiające za sobą męską, intensywną chmurę dymu niczym czerwone marlboro.
Ale takie mamy czasy, że ten ciemny obłok zaczął przeszkadzać. Jedną z wad konstrukcji Diesla jest to, że emisji z tego silnika nie da się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta