Centra handlowe, czyli dwa spojrzenia, jeden cel
Obu stronom umowy najmu zależy na maksymalizacji odwiedzin i obrotów, ale każda strona prowadzi kompletnie różny biznes i różne są ryzyka – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Jaki obraz dużych centrów handlowych w 2022 r. wyłania się z najnowszych danych, czyli liczby odwiedzin (footfall) i obrotów najemców?
Indeksy Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) obejmują dane z ponad 120 centrów o łącznej powierzchni 4,5 mln mkw., czyli pokrywają 35 proc. rynku. Na dziś mamy dane o liczbie odwiedzin za cały 2022 r. i o obrotach za 11 miesięcy. Wynika z nich, że ubiegły rok był dobry dla centrów handlowych. Odwiedzalność w 2022 r. była praktycznie taka sama jak przed pandemią, osiągnęła 99,2 proc. tej z 2019 r. Z kolei obroty w ciągu jedenastu miesięcy 2022 r. były o 10,8 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r. Oczywiście na obroty w pewnym stopniu wpływa inflacja.
W ostatnich miesiącach ub.r. dynamika zarówno odwiedzin, jak i obrotów nieco wyhamowała. Ma to ewidentnie związek z pogorszeniem się nastrojów konsumenckich. W warunkach wysokiej inflacji i ogólnej niepewności ludzie ograniczają wydatki i wizyty w centrach. Nie są to duże spadki, niemniej będziemy dokładnie obserwować sytuację w kolejnych miesiącach. Na podstawie dostępnych prognoz obawiamy się, że niestety szczyt inflacji jest jeszcze przed nami, więc zakładamy, że trudniejsza sytuacja może się w handlu utrzymać co najmniej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta