Zmiany w sprzedaży internetowej. Nowe obowiązki przedsiębiorców
Przedsiębiorcy dostarczający treści cyfrowe lub usługi cyfrowe powinni zweryfikować czy ich praktyki, umowy, regulaminy oraz inne dokumenty przedstawiane konsumentom są zgodne z obowiązującymi przepisami. Najwięcej wyzwań czeka przedsiębiorców, którzy oferują treści cyfrowe lub usługi cyfrowe w zamian za dane osobowe konsumentów.
1. 1 stycznia 2023 r. weszły w życie ustawy1 implementujące do polskiego porządku prawnego tzw. dyrektywę Omnibus oraz dyrektywy: cyfrową oraz towarową. Jakie ważne zmiany wprowadziły te ustawy dla konsumentów i przedsiębiorców?
Zarówno dyrektywa Omnibus, jak i dyrektywa cyfrowa były długo wyczekiwane przez środowiska wspierające ochronę konsumentów w internecie. W obydwu przypadkach taki jest główny ich cel – w związku z dynamicznym rozwojem e-commerce konieczne jest zapewnienie bezpiecznego, godnego zaufania i uczciwego środowiska do zakupów internetowych.
Z perspektywy konsumentów główna korzyść to zakaz zamieszczania nieprawdziwych opinii o produktach, brak promocji poprzedzonych wcześniejszym podnoszeniem cen czy mniejsze powiązanie dostępności usługi cyfrowej z konkretnym sprzętem elektronicznym lub systemem operacyjnym.
Równocześnie wprowadzenie nowych regulacji wiąże się z szeregiem wyzwań technologicznych dla przedsiębiorców. Większą wagę będzie miała informacja o oferowanym wsparciu technicznym, co spowoduje nacisk by wsparcie techniczne poszczególnych urządzeń miało dłuższy horyzont czasowy i szerszy zakres. Firmy będą musiały budować bazy danych z cenami produktów, zmienić layout sklepu internetowego po to, aby móc wyświetlać historyczne ceny oraz zainwestować w narzędzia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta