Bez większych problemów z informacją publiczną
Organy miewają wątpliwości, czy przy odmowie np. z powodu braku informacji w swoich zasobach stosować się do 14-dniowego terminu, czy też działać w oparciu o przepisy k.p.a.
Pod koniec kwietnia br. Najwyższa Izba Kontroli opublikowała informacje na temat kontroli jednostek administracji rządowej takich jak ministerstwa czy urzędy wojewódzkie w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej. Kontrolą objęta została także Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Wnioski płynące z kontroli wskazują, że mechanizm dostępu do informacji publicznej i skorelowane z nim obowiązki organów administracji publicznej wciąż bywają wyzwaniem dla urzędów, jednak w zasadniczej mierze przepisy są przez nie respektowane.
Prawo obywateli
Prawo dostępu do informacji publicznej gwarantuje art. 61 Konstytucji RP, który stanowi, że obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Natomiast sposób i tryb udostępnienia informacji publicznej określa ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Definicja informacji publicznej jest bardzo szeroka, ponieważ wedle ustawy jest nią każda informacja o sprawach publicznych. Informację publiczną stanowić mogą choćby informacje o polityce wewnętrznej lub zagranicznej państwa, wydatkowaniu środków z budżetu danej instytucji, wartości składowych majątku Skarbu Państwa, czy wreszcie treść dokumentów urzędowych.
W praktyce udostępnianie informacji publicznej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta