Firmy rodzinne dużo lepiej radzą sobie w czasach kryzysów
| Każda firma rodzinna ma własne wyzwania do pokonania. Kluczowe jest rozpoznanie tych barier i podejmowanie działań mających na celu ich przezwyciężenie, takich jak profesjonalizacja zarządzania, budowanie zdrowych relacji rodzinnych, inwestowanie w rozwój i szkolenia pracowników oraz otwarcie się na nowe możliwości i innowacje.
Według danych GUS z 2020 roku w Polsce mamy ponad 2 mln firm rodzinnych, które wypracowują pomiędzy 63 a 72 proc. PKB. Jednak dane te nie do końca odzwierciedlają rzeczywistą liczbę. Statystyka firm rodzinnych jest trudna ze względu na różnice w definicji i rozumieniu pojęcia firma rodzinna. Czy będzie to ta, którą prowadzą osoby spokrewnione ze sobą, a może ta, w której własność należy do osoby prywatnej, lub firma prywatna prowadzona przez właściciela i założyciela wraz z żoną, ale bez opcji przekazania jej dzieciom?
Instytut Biznesu Rodzinnego wraz z Głównym Urzędem Statystycznym przeprowadziły badanie mające na celu policzenie firm rodzinnych w Polsce. Na potrzeby badania przyjęto pięciostopniową definicję rodzinności, gdzie firma rodzinna to ta, która spełnia co najmniej jeden z poziomów: wielopokoleniowa firma, która zrealizowała przynajmniej jeden transfer międzypokoleniowy; firma u progu sukcesji, w której przynajmniej dwie osoby z rodziny są zaangażowane i jest sprecyzowana intencja sukcesji; jednopokoleniowa firma, w której przynajmniej jedna osoba z rodziny jest zaangażowana w zarządzanie operacyjne i współplanowanie strategiczne; przedsiębiorstwa z tożsamością rodzinną, czyli firmy, które dostrzegają rodzinność w biznesie i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta