Musimy szukać odbiorców także na innych kontynentach
Dzięki nowelizacji ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych będziemy mogli wspierać udział polskich firm w projektach związanych z odbudową Ukrainy – mówi Janusz Władyczak, prezes KUKE.
Według danych GUS w 2022 roku eksport polskich towarów wyniósł 346,2 mld euro. To rekord i po raz pierwszy sprzedaż polskich produktów za granicę przekroczyła wartość 300 mld euro, ale wpływ nań miała i wysoka inflacja. Jak pan ocenia ten wynik?
Przybliża nas coraz bardziej do TOP20 największych eksporterów na świecie. Polska cały czas walczy o to, by przebić się do tego grona, co mogłoby być jednym z argumentów w staraniach o dołączenie do państw G20. Do tego dochodzi nasza pozycja jako bezpiecznego i atrakcyjnego, także w kontekście odbudowy Ukrainy, miejsca lokowania inwestycji. Porządek międzynarodowy jest obecnie zaburzony i labilny, co jest szansą na promocję pozycji Polski w różnych obszarach. Mamy dobrą sytuację, aby to wykorzystać.
Niestety, sprzedaż za granicę w pierwszym półroczu br. stopniowo słabnie.
A ja się cieszę z nadwyżki handlowej w wysokości aż 31 mld zł, podczas gdy rok temu mieliśmy duży deficyt wynikający głównie z bardzo wysokich cen sprowadzanych surowców energetycznych. Eksport, pomimo niesprzyjającego otoczenia, ciągnie gospodarkę. Co ważne, wysoka jest dynamika sprzedaży do krajów rozwijających się, których udział w całym handlu rośnie, choć nadal daleko mu do 10 proc. Z ciekawostek warto zwrócić...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta